top of page
פוסטים נוספים
פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש לפי תגיות
אין עדיין תגים.
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

כולם אוהבים CBT


כולם אוהבים CBT – לא ברור אם כולם יודעים מה עומד מאחורי האותיות, אבל כולם אוהבים.

בגדול יודעים שזו שיטת טיפול בלי הרבה קשקושים וחפירות עומק. גם ענייני, גם מהיר וגם מגובה מחקרית, מה יותר מזה? אז זהו ש....

במטא אנאליזה (מחקר-על שחוקר מחקרים) נמצא שיעילותו של טיפול בCBT לאנשים הסובלים מדיכאון פחתה בכ50% מאז שיצא לראשונה בסוף שנות ה70.

האם הCBT כבר לא יעיל כמו שהיה? איך טיפול מאבד מיעילותו?

סברה אחת טוענת שככל שגישה טיפולית נהיית יותר פופולרית כך נמשכים אליה יותר ויותר מטפלים, ביניהם שיעור המטפלים הלא מנוסים והלא כשירים עולה ועולה והם אלו שהשפיעו על לרעה על נתוני היעילות. מטפלים מנוסים ויעילים מצליחים יותר לעזור למטופלים, אבל זה נכון לכל התחומים לא רק לCBT.

המחקר הזה מביא סברה נוספת, מעניינת לא פחות, אפקט הפלציבו.

פלציבו? כשמדובר בכדורים פשוט מאד להדגים את תופעת הפלציבו, אבל איך מוכיחים קיומו של פלציבו בשיחה טיפולית?

פרסומים ראשונים אודות CBT גרמו לו להיראות כמרפא קסמים. תקופת הפריחה גרמה לכל מטפל לרצות ללמוד CBT ולכל אדם לרצות לפתור את כל קשייו ומכאוביו בטיפול ענייני שכזה בלי לרדת למרתפים האפלים של כאבי הנפש, פסיכולוגיית מעמקים וחוויות ילדות לא פתורות.

מאז התבגרנו, כיום כל אחד מכיר מישהו שניסה כבר CBT וזה לא כל כך עבד לו, למרות הטיפול לא הפך בן לילה לאדם מתפקד ומאושר. אולי ציפיות שירדו לגובה ריאלי הנמיכו את רף היעילות.

כמו בכל תחום, גם בפסיכותרפיה קיימים טרנדים, מ1930 עם פרויד ותלמידיו ועד 2017 עם המיינדפולנס ותרפיה משולבת זן ובודהיזם. פורצי הדרך של טרנדים טיפוליים מצהירים עליהם שהם יעילים יותר מקודמיהם, עד שהמדע ישלח ידו אליהם ויחשוף את האמת.

בהשוואה להורינו וסבינו אנחנו אולי מכירים את עצמנו הרבה יותר טוב, אבל השאלה המרכזית היא האם יש בנו את הכוח לקום ולפעול פעולות של ממש כדי לשנות את חיינו? הם אולי לא היו מודעים לעצמם כמונו אבל האם היה בדורות הקודמים חוסן נפשי וגישה פרקטית לחיים שלנו אין מספיק ממנה?

האנשים שמרויחים הכי הרבה מטיפול הם לא אלו שמבינים עצמם הכי טוב, אלא אלו שיש בהם את הגרעין העיקש שדוחף אותם גם לנקוט את הפעולה הנדרשת מהתובנה. בדיוק כמו שהיו האנשים של פעם.

השאלות הללו פותחות פתח להרהורים בשאלה מדוע התעמעם זוהרו של הCBT , אני מטפלת כבר כמעט 20 שנה, עשיתי CBT כשעוד לא הכירו אותו כמעט בארץ. בלי קשר למחקר הזה כבר הגעתי בעצמי לכמה מסקנות – CBT לא מתאים לכל אחד ולא לכל סוגי הבעיות. יעילותו טובה במקרים מסוימים ומוגבלת באחרים.

תובנה לחוד ונחישות לחוד הן שתי תכונות הכרחיות אך לא מספיקות להצלחה בטיפול, הן חייבות לבוא יחד.

המחקר המקורי למתעניינים בקריאה נוספת

Johnsen, T. J., & Friborg, O. (2015, May 11). The Effects of Cognitive Behavioral Therapy as an Anti-Depressive Treatment is Falling: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/bul0000015


bottom of page